تهیه ی پاناکوتا در خانه بسیار آسان است. درست کردن این دسر در خانه برای کنترل محتوای کربوهیدرات آن برای افراد دیابتی مناسب است، زیرا کل کربوهیدرات موجود در هر وعده ی آن 11 گرم است که 6 گرم آن از اریتریتول تامین می شود که یک شیرین کننده ی بدون کالری است که قند خون شما را افزایش نمی دهد.

تهیه ی پاناکوتا، که در زبان ایتالیایی به معنای «خامه پخته شده» است، بسیار آسان است و در عین حال آنقدر فانتزی خوشمزه ای است که احساس می کنید یک ترفند جادویی را بکار گرفته اید.

این دسر به آرامی با ژلاتین سفت می شود و تقریباً با هر ترکیبی از لبنیات یا غیرلبنیات مانند ماست ساده، شیر، خامه، و شیر نارگیل، قابل تهیه است. با این حال، اگر می خواهید چربی آن را به صفر برسانید، از خامه ترشاستفاده نکنید و به جای آن از 1 فنجان شیر و نصف فنجان خامه ی معمولی استفاده کنید. که در این صورت قطعاً غنای مخملی آن را از دست خواهید داد.

افزودن کمی خامه ترش به آن طعمی مشابه با یک دسر قدیمی به نام خامه روسی را بازسازی می کند، اما اگر دوست ندارید می توانید از آن صرف نظر کنید.

برای کاهش محتوای سدیم، می توانید نمک را نیز از دستور حذف کنید.

برای تهیه ی خامه ی ترش در خانه می توانید سه چهارم قاشق چای خوری آبلیمو یا سرکه سفید را با یک چهارم فنجان شیر ۱ مخلوط کنید و بگذارید ۱۰دقیقه بماند.حالا 235 گرم خامه ی پرچرب را اضافه و مخلوط کنید. سپس روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید ۲۴ساعت در دمای اتاق بماند. البته نباید در جای گرم باشد که خامه فاسد نشود.قبل از استفاده خامه را سرد کنید.
 

دستور تهیه ی پاناکوتا وانیلی کم کربوهیدرات

مواد لازم

· یک، تا یک و نیمقاشق چایخوری (نصف پاکت یا 7 گرم) ژلاتین بدون طعم

· یک فنجان خامه غلیظ

· یک چهارم فنجان شیر

· یک چهارم فنجان خامه ترش

· کمی نمک

· دو قاشق غذاخوری اریتریتول دانه ای، مانندبرند Swerveیا شیرین‌کننده‌ای معادل آن برای جایگزینی 2 قاشق غذاخوری شکر

· یک قاشق چایخوری وانیل

· سه چهارم فنجان تمشک یا هر نوع توت دیگر

طرز تهیه

دو قاشق غذاخوری آب را در یک قابلمه کوچک بریزید و ژلاتین را روی آن بپاشید. بگذارید یک یا دو دقیقه بماند (به این می گویند "شکوفه دادن" ژلاتین و اجازه می دهد تا نرم شود).

مخلوط را روی حرارت ملایم بگذارید و حدود یک دقیقه هم بزنید تا شفاف شود. مخلوط ژلاتین را در یک کاسه کوچک بریزید. سپس وانیل را به آن اضافه کنید، و کنار بگذارید.

در همان قابلمه (لازم نیست آن را بشویید)، خامه، شیر، خامه ترش (در صورت استفاده)، نمک و اریتریتول را اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید. حرارت دهید، هر از گاهی هم بزنید تا زمانی که شروع به جوشیدن کند.

حرارت را خاموش کنید و وانیل و مخلوط ژلاتین را به آن اضافه کنید.

مخلوط را بین چهار کاسه های کوچک یا فنجان چای تقسیم کنید.

حداقل چهار ساعت یا تا چند روز در یخچال قرار دهید (پس از خنک شدن، می توانید یک تکه کاغذ مومی روی آنها بگذارید تا از تشکیل پوسته روی آن جلوگیری شود).

تمشک را روی آن ریخته و سرو کنید.

منبع:

https://diatribe.org/vanilla-panna-cotta